- Құрандағы негіздер
Құран Кәрім мұсылмандарды Алла жолында мал-мүлкін жұмсауға шақырады: ... (Бақара сүресі, 261-аят) [2].
Хадистегі орны
Пайғамбарымыз ﷺ: «Адам баласы дүние салғанда үш нәрседен басқа амалы тоқтайды: садақа жәрия ...» (Мүслім) [3].
Фиқһтық тұрғыдан анықтамасы
Ислам құқықшылары уақыпты: «Белгілі бір мүлікті ...» деп анықтайды [4]
Тарихи дамуы
Сахабалар дәуірі
Омар ибн әл-Хаттаб (р.а.) Хайбардағы жерін уақыпқа арнады (Бухари) [3].
Орта ғасырлық ислам өркениеті
Орта ғасырларда мешіттер, медреселер, ауруханалар уақып есебінен салынды [5].
Қазақ даласындағы уақып
Түркістандағы Қожа Ахмет Ясауи кесенесі уақып қаржысына қызмет еткен [6].
Қазіргі замандағы уақып
- Қазақстандағы уақып қозғалысы
Қазақстан мұсылмандары діни басқармасы жанынан «Уақып» қоры құрылды [7].
- Әлемдік тәжірибе
Түркиядағы Вакфлар басқармасы, Малайзиядағы уақып үлгілері [8][9].
- Әлеуметтік маңызы
Уақып – әлеуметтік әділеттілікті нығайтатын қайырымдылық институты.
Ғылымипікірлер мен талдау
Зерттеушілер уақыпты «ислам филантропиясының классикалық үлгісі» деп атайды [10][11].
Қорытынды
Уақып – Ислам өркениетінің алтын қазынасы, қайырымдылықтың мәңгілік үлгісі.
Кіріспе
Ислам өркениетінің ерекше институттарының бірі – уақып (арабша: «وقف» – тоқтату, арнау, беру) жүйесі. Уақып – адамның жеке меншігіндегі мүлкін немесе қаржысын Алла разылығы үшін қоғам игілігіне тұрақты пайдалануға арнау [1]. Бұл институт тек діни құлшылықтың нысаны ғана емес, сонымен қатар әлеуметтік қорғау, мәдени-ағартушылық және білім беру салаларын қолдаудың өркениетті үлгісі болып саналады.
Уақыптың діни негіздері
Құрандағы негіздерҚұран Кәрім мұсылмандарды Алла жолында мал-мүлкін жұмсауға шақырады:
«Алла жолында мал-жандарын сарп еткендер — жеміс берген бір дән тәрізді. Ол жеті бас шығарды. Әр басында жүз дән бар» (Бақара сүресі, 261-аят) [2].
«Өздерің жақсы көрген нәрселеріңді (Алла жолында) жұмсамайынша, ізгілікке жетпейсіңдер» (Әли Имран сүресі, 92-аят) [2].
Хадистегі орныПайғамбарымз (с.а.с): «Адам баласы дүние салғанда үш нәрседен басқа амалы тоқтайды: садақа жәрия, пайдалы ілім және оған дұға қылатын салиқалы ұрпақ» (Мүслім, «Уасия», 14) [3].
Хадистегі «садақа жәрия» – уақып ұғымының мәнін ашып тұр.
ФиқһтықтұрғыдананықтамасыИслам құқықшылары уақыпты: «Белгілі бір мүлікті иелену құқығынан бас тартып, оны қоғамдық немесе діни мақсатқа арнау» деп анықтайды [4]. Ханафи мәзһабы бойынша уақып – садақаның мәңгілік түрі.
Тарихи дамуы
Сахабалар дәуірі
Уақып дәстүрін алғашқылардың бірі болып Омар ибн әл-Хаттаб (р.а.) енгізген. Ол Хайбардағы жерін уақыпқа арнағаны жайлы көптеген хадистерде айтылады (Бухари, «Шурут», 19) [3].
Орта ғасырлық ислам өркениетіОрта ғасырларда уақып ислам қоғамының әлеуметтік инфрақұрылымын қаржыландырушы басты тетікке айналды. Мешіттер, медреселер, ауруханалар, жолдар мен көпірлер уақып қаражаты есебінен салынды [5].
ҚазақдаласындағыуақыпҚазақ қоғамында да уақып дәстүрі болған. Түркістандағы Қожа Ахмет Ясауи кесенесінің қызметін уақыптық қаражат қамтамасыз еткені жөнінде тарихи деректер бар [6].
Қазіргі замандағы уақып
- Қазақстандағы уақып қозғалысы
Қазақстан мұсылмандары діни басқармасы жанынан «Уақып» қоры құрылып, әлеуметтік жобаларға қолдау көрсетуде. Оның негізгі бағыттары – мешіттерді қолдау, мұқтаждарға көмек, шәкіртақы бөлу [7].
- Әлемдік тәжірибе
Түркияда арнайы Вакифлар басқармасы жұмыс істейді [8].
Сауд Арабиясы мен Малайзияда уақып қорлары білім және ғылымды қолдаудың негізгі көзі болып отыр [9].
- Әлеуметтік маңызы
Уақып – әлеуметтік әділеттілікті нығайтып, мемлекеттің әлеуметтік ауыртпалығын жеңілдететін қайырымдылық институты.
Ғылымипікірлер мен талдау
Зерттеушілер уақыпты «ислам филантропиясының классикалық үлгісі» деп бағалайды [10]. Экономикалық тұрғыдан ол – қоғамдағы әлеуметтік теңдікті сақтаудың тұрақты механизмі. Қазіргі таңда уақып қорларын басқаруда заманауи инвестициялық әдістерді енгізу, ашықтық пен сенімділік маңызды [11].
Қорытынды
Уақып – Ислам өркениетінің алтын қазынасы, қайырымдылықтың мәңгілік үлгісі. Ол жеке адамның иманынан туындайтын ізгілік қана емес, қоғамды әлеуметтік тұрғыдан нығайтатын мәдени институт. Қазіргі Қазақстанда уақып жүйесін жаңғырту – діни құндылықтарды сақтау ғана емес, ұлттық дамудың да кепілі.Қарағанды облысы бойынша Уақып өкілі
Нұрбол Адилмурат

